Televízie investujú do domácej tvorby viac než kedykoľvek predtým

• Pôvodná slovenská tvorba je hlavným pilierom televízií združených v Asociácii televíznych vysielateľov Slovenska (ATVS).
• Domáce tituly majú vyššiu sledovanosť ako zahraničné.
• Podiel vlastnej tvorby v televízii Markíza dosiahol za uplynulý rok 70 percent.
• Televízie Markíza a JOJ plánujú rozšíriť objem domácej produkcie a zvýšiť investície do jej kvality.

Slovenské súkromné televízie združené v ATVS investujú do domácej tvorby čoraz viac.

Pôvodné programy sú ich hlavným pilierom, pretože nielen definujú značku televízií, ale majú aj vyššiu sledovanosť než zahraničné tituly.

Domáca tvorba ako vlajková loď

Programová riaditeľka skupiny Markíza Silvia Majeská zdôrazňuje, že vlastná tvorba je vlajkovou loďou každej plnoformátovej televízie: „Definuje identitu televíznej stanice, posilňuje jej značku a zároveň ju odlišuje od konkurencie.

Domáca produkcia zahŕňa dramatické seriály, zábavné relácie, spravodajstvo aj publicistiku. „Divákom prinášame kvalitný, originálny a najmä lokálny obsah, s ktorým sa môžu stotožniť,“ dopĺňa Majeská.

Podobne to vidí aj marketingová riaditeľka JOJ Group Ivana Semjanová: „Pôvodná tvorba je jadrom vysielania a spravidla dosahuje vyššiu sledovanosť ako zahraničné tituly.“

Aj preto televízie umiestňujú domáce programy do hlavného vysielacieho času.

Kritériá pre nové formáty

Zaradenie nových relácií závisí od diváckej atraktivity, trendov a ekonomických faktorov.

„Každý nový formát musí prejsť dôkladnou analýzou potenciálnej sledovanosti, diváckej atraktivity a návratnosti investícií,“ uvádza Majeská.

Nové programy pribúdajú najmä vtedy, keď existujúce formáty stagnujú alebo je potrebné zaplniť konkrétny programový slot.

Semjanová dopĺňa, že televízie sledujú aj zahraničné trendy a inšpirujú sa úspešnými formátmi, ktoré môžu adaptovať pre slovenský trh.

Vlastná produkcia kraľuje sledovanosti

Predstavitelia televízií sa zhodujú, že lokálny obsah je kľúčovým faktorom úspechu.

„Slovenskí diváci radi vidia na obrazovke tváre slovenských hercov a oceňujú, keď naše formáty reflektujú aktuálnu spoločenskú atmosféru, jazyk a potreby publika,“ hovorí Semjanová.

Pôvodné relácie šité divákom na mieru vyzdvihuje oproti zahraničným programom aj Majeská. Práve preto dosiahol podľa nej podiel vlastnej tvorby v televízii Markíza minulý rok až 70 percent.

Budúcnosť pôvodnej tvorby

Televízie plánujú pokračovať v rozvoji domácej produkcie aj v online priestore.

„Rozširujeme ponuku pôvodných programov aj pre našu streamovaciu službu Voyo,“ hovorí Majeská.

Televízie Markíza aj JOJ Group testujú nové žánre, merajú sledovanosť a prispôsobujú obsah meniacim sa diváckym preferenciám.

Na najbližšie roky už majú obe jasnú stratégiu. „Rozhodnutia o príprave a zaradení pôvodných formátov do vysielania majú dlhodobý charakter“, hovorí Semjanová. Televízie podľa nej neustále skvalitňujú domácu tvorbu a investujú viac do jej vývoja i objemu.

„Snažíme sa prinášať obsah, ktorý divákov osloví a udrží ich pozornosť,“ uzatvára Majeská.

Domáca televízna tvorba tak zostáva strategickou prioritou a vďaka rastúcim investíciám bude aj naďalej formovať slovenský mediálny trh.