Súkromní televízni vysielatelia: Európsky akt o slobode médií by mal posilniť nezávislosť médií

  • Európsky akt o slobode médií (EMFA) bol zverejnený 17.4.2024.
  • Zavádza nové pravidlá na ochranu plurality a nezávislosti médií, rovnako aj zvýšenú transparentnosť mediálneho vlastníctva a štátnej reklamy.
  • Členovia Asociácie súkromných vysielateľov Slovenska (ATVS) sú pripravení pomôcť so zavedením ustanovení, ktoré si vyžiadajú implementáciu na Slovensku.
  • Práva a povinnosti z EMFA budú záväzné momentom účinnosti príslušných ustanovení, postupne medzi 8.11.2024 a 8.5.2027.
Pravidlá na ochranu plurality a nezávislosti médií, zabezpečenie ochrany novinárskych zdrojov pred špionážnym softvérom či zvýšená transparentnosť vlastníctva médií a transparentnosť pri prideľovaní štátnej reklamy. To sú niektoré z hlavný bodov Európskeho nariadenia o slobode médií (EMFA), ktoré je už na európskej úrovni v platnosti. Nariadenie obsahuje aj ustanovenia, ktoré si vyžiadajú implementáciu v právnom poriadku SR na to, aby boli vykonateľné. Slovenský zákon o mediálnych službách už niektoré inštitúty EMFA obsahuje a upravuje.

Predseda predstavenstva ATVS a generálny riaditeľ skupiny Markíza Peter Gažík reaguje, že obsah EMFA vnímajú členovia Asociácie súkromných vysielateľov Slovenska (ATVS) pozitívne. 

„Veríme, že po implementácii tých ustanovení Európskeho aktu o slobode médií do slovenskej legislatívy, ktoré nie sú priamo vykonateľné, dôjde k výraznému posilneniu nezávislosti a mediálnej plurality poskytovateľov mediálnych služieb. Tento krok je kľúčový pre zabezpečenie nezávislej, objektívnej a spravodlivej žurnalistiky, ktorá bude chrániť práva novinárov a garantovať, že informácie poskytované verejnosti budú nestranné a nezávislé od politických či ekonomických tlakov.“

Niektoré časti nariadenia pritom už domáci vysielatelia dlhodobo uplatňujú. Ide napríklad o transparentné zverejňovanie vlastníckej štruktúry, v ktorej idú slovenskí súkromní vysielatelia príkladom celému mediálnemu prostrediu.

„Transparentnosť je pre nás základným pilierom, ktorý posilňuje dôveru našich divákov a partnerov. Diváci a diváčky veľmi jednoducho vedia zistiť, kto je našim vlastníkom. Sme okrem iného aj zapísaní v Registri partnerov verejného sektora. Vedieť jednoducho a prehľadne nájsť vlastnícku štruktúru je podľa nás jedným zo základných parametrov, ktorý odlišuje štandardné médiá od takzvanej alternatívnej a dezinformačnej scény,“ doplnil Peter Gažík.

Rovnako z pohľadu ATVS vyzdvihol, že už v súčasnosti máme na Slovensku nezávislého a silného regulátora. Tým je Rada pre mediálne služby. Jej úloha je podľa Petra Gažíka neoceniteľná pri zabezpečovaní kvality a objektivity v mediálnom priestore.

„Sme preto pripravení byť pre zákonodarcov konštruktívnym partnerom a chceme byť súčinní pri zavádzaní Európskeho aktu o slobode médií do našej legislatívy. Chceme s verejným sektorom aktívne spolupracovať, aby sme zabezpečili, že nové pravidlá budú prínosom pre celý mediálny svet a spoločnosť ako takú,“ uzavrel predseda predstavenstva ATVS a generálny riaditeľ skupiny Markíza Peter Gažík.